Kategorier
Mobilitet

“Maintenance mode” på Samsung enheder beskytter dine private- og virksomhedens data.

I forbindelse med lanceringen af den nye smartphone fra Samsung, Galaxy S23, demonstrerede Samsung en ny funktion, der beskytter brugerens data, imens enheden serviceres af andre. Nu kan du let lade IT-afdelingen hjælpe dig med din enhed. Dette har længe været en stærkt ønsket funktion.

Vores smartphones og tablets indeholder vores private billeder, vores Tinder profil, adgang til bank, Instagram, e-mails og så meget mere. Især vores smartphone har ofte adgang til data i forbindelse med vores arbejde, altså e-mails, OneDrive adgang, Teams, osv.
Nogle gange sker det, at vi skal bede IT-afdelingen om hjælp til et eller andet på enheden. Måske skal enheden have skiftet skærm. For at teste at skærmen virker eller at den nye opsætning virker, så skal andre have adgang til din oplåste enhed. Herved får de reelt også adgang til alle dine data!

Løser IT-afdelingens problem mht. GDPR.

Når en bruger henvender sig til IT-afdelingen for at få hjælp med deres smartphone eller tablet, så står IT-afdelingen reelt med en GDPR-relateret udfordring.

Lad os sige at ejeren af enheden er medlem af Jehovas Vidner og har installeret relevante apps for at praktisere sin religion. Det kunne også være at ejeren har installeret apps mht. hendes graviditet, som hun endnu ikke har oplyst sin arbejdsgiver om. Det kunne være apps, så som Tinder, Grinder, Scor, Dating.dk, osv. Kort sagt alle sammen apps, der giver IT-afdelingen et indblik i ejerens privatliv. For eksempel er religiøse og seksuelle forhold klassificeret, som personoplysninger af følsom karakter, iht. GDPR.

Det må betragtes som et brud på GDPR, såfremt IT-afdelingens folk får et indblik, som de ikke burde have haft. (Læs artikel her, hvor DJØF udtaler sig om netop det at kunne se fx. en graviditets app.)

Dette løser Samsung elegant med “Maintenance Mode”.

Samsung har lagt deres egen brugergrænseflade oven på Android styresystemet, som de kalder “One UI”. En af de nye funktioner i version 5.0 er “Maintenance Mode”, der er udviklet til netop at håndtere ovenstående problemstilling.

Når ejeren af enheden aktiverer “Maintenance Mode”, så oprettes der en separat bruger konto, som IT-afdelingen eller reparatøren kan benytte. Denne konto har IKKE adgang til personlige data, så som filer og billeder, på enheden og denne konto vil kun kunne se de pre-installerede apps, og derved ikke de installerede apps (både virksomhedens- og brugerens private apps).

Har en app, som fx. Facebook pre-installeret på enheden, så vil der ikke være adgang til de konti, der er oprettet i disse apps.

Er skærmen gået i stykker, så kan man logge ind fra en anden enhed, på ens Samsung konto og her aktivere “Maintenance Mode” på den ødelagte enhed, inden den sendes til reparation. Naturligvis vil denne funktion ikke have relevans, hvis det er centrale dele af enheden, som skal skiftes eller hvis reparationen kræver en fuld formatering af enheden. Bemærk at der er lagt en en funktion ind, der hjælper brugeren med at tage en backup.

IT-afdelingen eller reparatøren vil stadigvæk kunne installere apps ved at bruge deres egen konto til Galaxy Store eller Android Play Store, ændre i indstillingerne og naturligvis bruge de analyse værktøjer på enheden, som de plejer.
Brugeren kan oprette en system log på enheden inden enheden sættes i Maintenance Mode.

Når Maintenance Mode skal slås fra, så skal brugeren blot indtaste enhedens pinkode.

Med denne funktion kan ejeren nu roligt overlade sin enhed til IT eller en reparatør uden at skulle tænke på sine private data, og virksomheden vil også vide at dens data er beskyttet.

Godt tænkt Samsung!


Denne nye funktion vil være tilgængelig på alle Samsung enheder, der kører Android OS-version 13 og som også har den nye Samsung brugergrænseflade One UI 5.0. Funktionen blev lanceret tilbage i december 2022 og vil også være tilgængelig på nedenstående enheder:

Smartphones

  • Galaxy S22 Series
  • Galaxy Z Flip4
  • Galaxy Z Fold4
  • Galaxy S21 Series
  • Galaxy S21 FE
  • Galaxy Z Flip3
  • Galaxy Z Fold3
  • Galaxy S20 Series
  • Galaxy S20 FE
  • Galaxy Note20 Series
  • Galaxy Z Fold2
  • Galaxy Z Flip
  • Galaxy S10 Series
  • Galaxy S10 Lite
  • Galaxy Note10 Series
  • Galaxy Z Fold

Tablets

  • Galaxy Tab S8 Series
  • Galaxy Tab Active4
  • Galaxy Tab S7 FE
  • Galaxy Tab A8
  • Galaxy Tab S7 Series
  • Galaxy Tab A7
  • Galaxy Tab A7 Lite
  • Galaxy Tab Active3
  • Galaxy Tab S6 Series
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret!
Månedligt nyhedsbrev
ErrorHere