Microsoft Exchange på Samsung enheder

Ens Samsung enheder viste sig at være preloaded forskelligt. Det betyder at Exchange skal sættes forskellige op, hvis man ikke benytter en MDM løsning.

En kunde henvendte sig til mig, fordi de ikke kunne opsætte brugernes mail Exchange konto på enhed, til trods for at der ikke havde været problemer med 39 andre. Man opsatte enheder manuelt.

Man gik ind i Indstillinger -> Konti og Sikkerhedskopiering -> Konti -> Tilføj konto og valgte her “Microsoft Exchange Active Sync”, som du kan se herunder i figur 1.

Det havde man gjort på alle enheder. Men på een enkelt enhed så havde man ikke den valgmulighed (figur 2).

Jeg gav mig til at undersøge dette på mine forskellige Samsung enheder og kunne konstatere det samme. Samme forskel kunne jeg konstatere på 2 stk. Galaxy S9+ (begge var opdateret til nyeste OS10 og Samsungs eget UI 2.0).

Jeg havde en dialog med Samsung Danmark, som kunne oplyse at:
enheder ikke altid kom med samme preload. Nogle har Outlook i stedet.  Man kan bare hente e-mail app fra Play store .

Jamen så blev vi så klogere, og har nu en viden, som IT-helpdesk bør kende til, næste gang de skal assistere en medarbejder.


Helt grundlæggende så vil jeg altid anbefale – når det drejer sig om mange enheder – at benytte en MDM løsning, til at opsætte enhederne. Ikke kun bliver opsætningen meget meget lettere, men man får også styr på sikkerheden og vil kunne håndtere en bortkommen enhed ganske let. Man slipper også for problematikken omkring at oprette en Gmail konto til hver enhed. Man kan let udrulle apps, WiFi opsætninger, restriktioner for enheden, og løbende opdatere disse.