Brug Self Service Portalerne

SOPHOS ønsker at reducere IT-afdelingens arbejde, men også at lade slutbrugeren selv udføre nogle handlinger, fx. hvis deres mobile enhed er bortkommet. Ved hjælp af Self Service Portalen gøres dagligdagen lettere for alle parter.

Som administrator af løsningen, bestemmer du selv hvilke funktioner, som du vil give dine slutbruger mulighed for at benytte.

I dette indlæg ser vi på mulighederne med SOPHOS Mobile.

Nogle af de erfaringsmæssige mest almindelige opgaver, som slutbrugerne kontakter IT-helpdesk med er:

  • Min telefon/tablet er blevet stjålet. Vil i slette alt indhold på den?
  • Jeg kan ikke finde ud af hvor min tablet er henne ?
  • Jeg har glemt min pinkode
  • Jeg har fået en ny telefon/tablet, som jeg gerne vil kunne læse email på.
  • Min søn har pillet ved min telefon og nu kan jeg ikke få adgang til xxx

Jeg læste for et år siden at der typisk går op til to dage før slutbrugerne henvender sig til IT-helpdesk og med røde ører fortæller at deres smartphone er bortkommet, og at der sagtens kan gå endnu flere dage, hvis det er deres tablet. I al denne tid ligger firmaets data måske i hænderne på hackere eller tyve.

Med Self Service Portalen kan en medarbejder, der konstaterer at han/hun har mistet deres smartphone fredag aften i Tivoli, straks gå ind på Self Service Portalen via en anden mobil enhed og straks få lukket enheden ned, sætte den til at udsende en hyletone og endda følge den på et kort.

Og skulle medarbejderen senere finde ud af, at smartphonen faktisk lå ude mellem sæderne i bilen, jamen så går denne blot ind på portalen igen og låser sin smartphone op.

Figur 2: Mulige funktioner bestemt af administrator

I SOPHOS Mobile kan administrator vælge mellem ovenstående funktioner, som tildeles slutbrugerne.

Bemærk at Wipe funktionen sletter ALT, og skal benyttes med omtanke. Locate funktionen betyder at slutbrugeren vil kunne se på et kort, hvor enheden befinder sig (dette kan ofte være slået fra for IT-administrator og/eller helpdesk grundet GDPR forhold).

På Self Service Portalen (figuren øverst) vælger slutbrugeren hvilken enhed, som han/hun skal håndtere. Herefter får man disse funktioner, når man klikker på knappen Actions.

Figur 3: Slutbrugerens muligheder for at administrere deres egen enhed

Lad brugeren selv enrolle deres enheder

Bemærk af figuren øverst, at slutbrugeren også har mulighed for selv at enrolle en (ny) enhed i jeres UEM løsning, blot ved at klikke på Enroll-knappen.

Dette kan brugeren gøre direkte på den nye mobile enhed eller på deres laptop. 5 simple trin og så er enheden enrollet på jeres løsning og brugeren har adgang til firmadata på den nye enhed.

Bemærk at det naturligvis kun er aktive brugere på jeres løsning, som vil kunne 1) tilgå Self Service Portalen og 2) enrolle en ny enhed.

COMM2IG hjælper gerne med opsætning og konfigurering